Thursday, August 19, 2010

Ke arah gaya berfikir "ulul albab"


Alhamdulillah, seiring dengan era perkembangan zaman ini,saya melihat umat Islam terutamanya anak-anak muda sudah mempunyai satu corak pemikiran yang lebih terbuka dan luas tentang Islam.Jika pada zaman dahulu,apabila mereka menuntut ilmu daripada seseorang guru maka segala yang diajarkan oleh guru tersebutlah yang akan dipegang dan disisip sebagai prinsip hidupnya tanpa keraguan dan mengetahui akan asal-usul dari mana dalilnya seseorang guru tersebut menyatakan tentang sesuatu perkara.Jika dahulu,ustaz-ustaz memerintahkan anak-anak murid duduk selepas solat dan berzikir beramai-ramai dan kemudian mengaminkan doa imam,maka mereka akan mengikutnya tanpa sebarang persoalan.Jika dahulu di sekolah,diamalkan zikir secara kuat antara dua rakaat solat tarawih dengan menyebut nama-nama khulafa’ ar-rashidin,maka tiada siapa yang bangkit bertanya kepada si ustaz apakah asasnya mereka melakukan perkara itu.Tetapi kini,zaman sudah berubah.Jika dahulu di rumah datuk nenek kita tidak ada TV,sekarang amat sukar sekali untuk menjumpai rumah yang tidak mempunyai TV.Bahkan saya pernah terlihat rumah setinggan pun, terpacak kabel Astro di bumbungnya.Jika dahulu datuk nenek kita sukar untuk mendapatkan pendidikan yang sempurna,kalau pergi ke sekolah pun terpaksa menaiki basikal atau berjalan kaki sahaja,tetapi sekarang di setiap ceruk dan bandar pun terdapat sekolah-sekolah yang tersergam indah.Hendak pergi ke sekolah pun menaiki kereta,motor..kalau yang lebih hebat ada yg menaiki STAR LRT,KTM dan sebagainya.Sekarang semuanya sudah baru.Segala kemudahan sudah dipertingkatkan.Kita sudah tidak perlu lagi mengalami segala macam kesusahan yang mereka alami.Kerana apa?kerana kini semuanya sudah BARU.
Apabila teknologi dan kemudahan sudah semakin baru seiring dengan perkembangan zaman, begitulah perbandingannya dengan gaya pemikiran umat Islam pada zaman sekarang yang sudah apa?sudah BARU...Segalanya sudah baru.Sekarang anak-anak muda ingin tahu apakah asasnya sesuatu perkara yang mereka lakukan.Jika mereka selalu zikir beramai-ramai selepas solat,mereka akan bertanya di dalam hati, “adakah itu amalan yang dilakukan oleh Nabi s.a.w dan disukai Allah?ke aku yang pandai-pandai tambah?”.Jika mereka mengamalkan zikir menyebut nama khulafa’ ar-rashidin semasa tarawih,maka akan timbul persoalan di fikiran mereka, “Dulu masa zaman Nabi dan sahabat,diorang buat ke benda ni?kalau diorang sebut nama khalifah masa zaman Nabi,kenapa plak susah-susah nak bincang utk lantik khalifah.Lantik je la terus ikut zikir tu.Ish..tak logik tol..panas toooll….”Mungkin begitulah scenario yang berlaku pada hari ini.Para remaja terutamanya sudah menunjukkan gaya pemikiran yang menuju kepada pemikiran “ulul albab”.Inilah pemikiran yang dituntut oleh Allah. Firman Allah dalam al-Quran,

“oleh itu gembirakanlah hamba-hambaKu. (17) Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum agama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna. (18)”(Surah az-Zumar:17-18)

Dalam ayat ini,Allah dengan jelas menyifatkan ciri-ciri khas “ulul-albab” iaitu orang-orang yang berakal sempurna.Sebelum menerima sesuatu perkara yang didengari mereka,maka mereka menyiasat terlabih dahulu akan apa yang mereka dengari.Jika perkara tersebut baik pada hukum agama,maka mereka akan menurutnya.Segala apa yang mereka dengari meskipun perkara tersebut datangnya daripada seorang ustaz yang mereka sanjung, maka mereka akan membentangkannya pada al-Qur’an dan Sunnah,tidak mengikut membuta-tuli.

Satu perkara yang saya ingin mengingatkan diri saya dan kepada kita semua agar kita tidak mudah terperdaya dengan adat mahupun kebiasaan yang dilakukan dalam masyarakat kita.Mungkin sesuatu perkara itu merupakan kebiasaan dalam masyarakat kita dan kita sudah mengamalkannaya sejak kecil.Akan tetapi secara tiba-tiba ada orang yang datang mengatakan kepada kita, “perkara tersebut adalah salah dan tidak ada asasnya daripada Nabi.s.a.w”.Pasti akan terdetik di hati kita, “Ish..benda ni dah lama aku buat.sejak zaman nenek moyang aku lagi orang dah buat benda ni.Kalau benda ni salah,tak kan diorang tak tau.”Sedarlah kita bahawa setiap manusia itu tidak terlari daripada melakukan kesilapan melainkan Nabi s.a.w yang maksum.Kata As-Syatibi,

“Maka wajib bagi kita untuk mengikut orang yang terhalang daripada melakukan kesilapan(Rasulullah s.a.w) dan berhenti daripada mengikut sesiapa yang tidak terhalang daripada silap apabila melihat kekeliruan pada ikutan tersebut.”

Maha benar firman Allah,

“Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Turutlah akan apa yang telah diturunkan oleh Allah", mereka menjawab: "(Tidak), bahkan kami (hanya) menurut apa yang kami dapati datuk nenek kami melakukannya". Patutkah (mereka menurutnya) sekalipun datuk neneknya itu tidak faham sesuatu (apa pun tentang perkara-perkara agama) dan tidak pula mendapat petunjuk hidayat (dari Allah)? (170)”(surah al-Baqarah:170)

Wallahualam….

Friday, August 13, 2010

Wallahualam...ini ialah fatwa Dr.Yusuf al-Qaradhawi....Allah dan Rasulnya lebih mengetahui...


Yang berikut ialah sedikit perkara penting yang saya salin sendiri berdasarkan fatwa Dr.Yusuf al-Qaradhawi tentang hukum berjabat tangan dengan lain jantina yang bukan mahram seperti yang saya baca dalam bukunya, ’Fatwa-fatwa Kontemporari al-Qaradhawi’:
Kata-kata Yusuf al-Qaradhawi:
Sebelum memasuki pembahasan dan diskusi ini,saya ingin mengeluarkan dua buah gambaran dari lapangan perbezaan pendapat ini,yang saya percaya bahawa hukum kedua gambaran itu tidak diperselisihkan oleh fuqaha’-fuqaha’ terdahulu,menurut pengetahuan saya.Kedua gambaran itu ialah:


Pertama
Diharamkan berjabat tangan dengan wanita apabila disertai dengan syahwat dan taladzudz(berlazat-lazat) dari salah satu pihak,lelaki atau wanita(kalau keduanya dengan syahwat sudah tentu lebih terlarang lagi) atau dibelakang itu dikhuatiri akan terjadinya fitnah,menurut dugaan yang kuat.Ketetapan diambil berdasarkan hipotesis bahawa menutup jalan menuju kerosakan itu adalah wajib.lebih-lebih jika telah nampak tanda-tandanya dan tersedia sarananya.
Kedua
Dibolehkan berjabat tangan dengan wanita tua yang sudah tidak punya ghairah terhadap lelaki, demikian pula dengan anak-anak kecil yang belum mempunyai shahwat terhadap lelaki.kerana berjabat tangan dengan mereka itu aman dari sebab-sebab fitnah.Begitu pula bila si lelaki sudah tuadan tidah punya ghairah terhadap wanita.
Hal ini didasarkan pada riwayat dari Abu Bakar r.a bahawa beliau pernah berjabat tangan dengan beberapa orang wanita tua, dan Abdullah bin Zubair mengambil pembantu wanita tua untuk merawatnya,maka wanita itu mengusapnya dengan tangannya dan membersihkan kepalanya dari kutu.
Hal ini sudah ditunjuki oleh al-Quran dalam membicarakan perempuan-perempuan tua yang telah berhenti dari haid dan mengandung dan tiada ghairah terhadap lelaki,di mana mereka diberi keringanan dalam beberapa masalah pakaian yang tidak diberikan kepada yang lain.(Lihat Surah an-Nur:60).
Dikecualikan pula lelaki yang tidak memiliki ghairah terhadap wanita dan anak-anak kecil yang belum muncul hasrat seksualnya.Mereka dikecualikan dari sasaran larangan terhadap wanita-wanita mukminah dalam hal menampakkan perhiasan. (Lihat surah an-Nur:31)

Tema pembicaraan
Dua perkara di atas ialah yang disepakati oleh para ulama’.Yang menjadi tema perbincangan beliau ialah golongan-golongan selain daripada kedua-dua kelompok tadi.Beliau mengemukakan sebuah hadis untuk diperbincangkan.Hadithnya berbunyi begini, “Sesungguhnya ditusuknya kepala salah seorang di antara kamu dengan jarum besi itu lebih baik daripada ia menyentuh wanita yang tidak halal baginya.”Hadith ini diriwayatkan oleh Thabrani dan Baihaqi dari Ma’qil bin Yasar.Menurut beliau,ada beberapa hal yang perlu diperhatikan berkenaan dengan pengambilan hadith ini sebagai dalil:
1. Kesahihannya diragui
2. Fuqaha’ Hanafiah dan sebahagian fuqaha’ hanafiah mengaitkan pengharaman tidak boleh ditetapkan kecuali dengan dalil yang qath’I yang tidak ada kesamaran padanya.
3. Andaikata diterima bahawa hadis itu sahih,maknanya kurang jelas.Perkataan “menyentuh” itu cumalah kinayah(kiasan).Ia tidak bermaksud menyentuh kulit tanpa syahwat tetapi maksud “menyentuh” dalam hadith ialah tidakan-tindakan dalam kategori jimak,seperti mencium,memeluk,dan lain-lain yang merupakan pendahuluan bagi jimak .Seperti dalam surah Ali Imran,ayat 47, “Betapa mungkin aku mempunyai anak,padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang lelaki pun”.Oleh itu,perkataan al-mass atau al-lams ketika digunakan dalam konteks lelaki dan perempuan tidaklah dimaksudkan semata-mata bersentuhan kulit biasa tetapi yang dimaksudkan ialah mungkin jimak atau pendahuluannya seperti memeluk,mencium dan sebagainya yang merupakan sentuhan disertai syahwat dan kelazatan.Ibnu Abbas dan sebahagian sahabat berkata, “Allah itu Pemalu dan Maha Mulia. Ia membuat kinayah untuk sesuatu sesuai dengan yang Ia kehendaki.”

Dr Yusuf al-Qaradhawi mengatakan bahawa beliau telah berusaha mencari dalil yang memuaskan yang secara tegas mengharamkan persentuhan kulit antara lelaki dan perempuan tetapi tidak juga ditemui.
Tambahan pula,ada hadith sahih yang diriwayatkan oleh Sahihain(sahih Bukhari dan Muslim) dan kitab-kitab sunan bahawa Nabi S.A.W tidur siang hari di rumah bibik Anas yang bernama Ummu Haram dengan meletakkan kepala beliau di pangkuan Ummu Haram, dan Ummu Haram membersihkan kepala Baginda daripada kutu.Al-Hafiz Ibnu Hajar menjelaskan bahawa hadith ini membolehkan tetamu tidur siang di rumah orang lain(tuan rumah) dengan memenuhi pensyaratannya, seperti dengan adanya izin dan aman dari fitnah, dan bolehnya wanita asing(bukan isteri) melayani tetamu dengan menghidangkan makanan,menyediakan keperluannya dan sebagainya.Ummu Haram bukan mahram pun dengan nabi S.A.W.Walaubagaimanapun,beliau ialah seorang yang rapat dan mempunyai hibungan yang erat dengan Nabi S.A.W.Ad-Dimyati berkata, “Hadith ini tidak menunjukkan bahawa terjadinya khalwat antara Nabi S.A.W dengan Ummu Haram, kemungkinan pada waktu itu disertai oleh anak,pembantu,suami, atau pendamping.


PENILAIAN SEMULA
Pada hakikatnya,perbahasan al-Qaradhawi tentang permasalahan ini sangat panjang, tetapi saya cuma memetik beberapa ulasan yang saya rasakan perlu untuk kita mudah memahaminya.Daripada perbahasan beliau,yang berikut ialah kesimpulan yang beliau kemukakan:
Yang mantap di hati saya ialah bahawa semata-mata bersentuhan kulit tidaklah haram. Apabila didapati sebab-sebab yang menjadikan percampuran(pergaulan) seperti yang terjadi antara Nabi S.A.W dengan Ummu Haram serta aman dari fitnah bagi kedua belah pihak, maka tidak mengapalah berjabat tangan antara lelaki dan perempuan apabila diperlukan,seperti ketika datang dari perjalanan jauh,seorang kerabat lelaki berkunjung kepada kerabat wanita yang bukan mahramnya atau sebaliknya, seperti anak anak perempuan sepupu,atau anak perempuan bibik atau isteri sepupu, dan sebagainya, lebih-lebih lagi jika pertemuan itu setelah lama tidak berjumpa.

Dalam penutup pembahasan ini,ada dua hal yang perlu saya(al-Qaradhawi) tekankan:

Pertama
Berjabat tangan antara lelaki dan perempuan itu hanya dibolehkan apabila tidak disertai dengan syahwat serta aman dari fitnah. Apabila dikhuatiri terjadi fitnahterhadap salah satunya(apatah lagi kedua-duanya)maka keharaman berjabat tangan tidak diragukan lagi.
Bahkan seandainya kedua syarat ini tidak dipenuhi,iaitu tiada syahwat dan tiada fitnah,meskipun berjabat tangan dengan mahramnya juga adalah haram.
Bahkan seandainya berjabat tangan dengan anak kecil pun haram hukumnya jika kedua syarat itu tidak dipenuhi.

Kedua
Hendaklah berjabat tangan itu atas keperluan sahaja,iaitu dengan kerabat atau besan yang terjadi hubungan yang erat dan akrab di antara mereka; dan tidak baik hal ini diperluas kepada orang lain, demi membendung pintu kerosakan, menjauhi syubhat,mengambil sikap hati-hati dan meneladani Nabi S.A.W.Tidak ada riwayat yang kuat yang menyebutkan bahawa beliau pernahberjabat tangan dengan wanita yang lain (bukan kerabat atau tidak mempunyai hubungan yang erat)
~TAMAT PERBAHASAN AL-QARADHAWI~

Tujuan saya memaparkan artikel ini bukanlah untuk menyebar2kan dn menggalakkn anak muda-mudi bersentuhan kulit lelaki dn perempuan,ataupun untuk mengelirukan insan tetapi ia adalah untuk mengingatkn kita agar kita tidak sewenang2nya mengharamkan apa yg tidak diharamkn oleh Allah dan Rasulnya.Apa yang dihalalkn Allah itu halal,dan apa yg diharamkan Allah itu haram.Dan apa yg didiamkannya itu dimaafkan.terimalah kemaafan dari Allah.Sesungguhnya Allah tidak lupa akan satu perkara pun.Cume yg jelas keharamannya ialah dua org yg bersentuhan kerana nafsu syahwat.Apabila disyaki lelaki dn wanita bersentuhan kulit secara syahwat(cth,dating,pastu brpegangan tangan),patut dicegah untuk membendung pintu kemungkaran.Wallahu'alam...