Tuesday, December 21, 2010

Dakwah


Assalamualaikum...
menyentuh soal dakwah menjadi pilihan saya pada kali ini.Walaupun memang banyak benar rasanya perkara yg hendak diketengahkan, namun berpegang pada konsep "Qalilun 'ala qalil yasbih kal jabal" atau "sikit2 lama2 jadi bukit"(mintak pak arab tolong terjemah aritu), inilah dulu buat masa ni..maklumlah,waktu cuti seminggu lebih yg lepas sudah dihabiskan untuk
"berfoya-foya".
saya bukanlah seorang yg layak untuk banyak berbicara tentang ini kerana saya pun bukanlah seorang da'ie yg benar2 menepati ciri2 da'wah Rasulullah s.a.w...namun,di sini saya hanya berkehendakan untuk menyatakan sedikit sahaja perkara tentang dakwah yg saya pelajari.

Ramai orang(mungkin juga saya) apabila mendengar perkataan da'wah, mereka akan memikirkan bahawa da'wah itu ialah apabila kita mengajak orang lain yang telah lalai daripada menunaikan tanggungjawab agama supaya kembali kepada Allah seperti menunaikan solat,memperbanyakkan solat sunat,berpuasa bersadaqah dll...juga seperti apabila melihat orang yg kerap kali melakukan maksiat yang jelas seperti mencuri,minum arak dll,kita mengajak mereka supaya bertaubat.Itu memang benar..Wallahi,itu memang benar...tapi di sini saya ingin mengajak supaya kita melihat konsep da'wah dengan pandangan yg lebih luas... Dakwah pada apa yg saya pelajari terbahagi kpada 2:-
Pertama:
mengajak orang yg lalai terhadap agama supaya kembali menunaikan tanggungjawab agama.

Kedua:
mengajak orang yang terlajak dan melebih dalam agama supaya kembali kepada kesederhanaan agama.
Namun, disini saya ingin menekankan pada cara yg ke-2,iaitu mengajak orang yg melebih dalam beragama supaya kembali kepada kesederhanaa agama.Sebenarnya pada semester yg lepas saya sudah berhajat untuk membincangkan tentang ini dalam usrah,tetapi tidak kesampaian atas sebab2 tertentu. Saya berhajat untuk membincangkan tentang konsep "kesedrhanaan dalam ketaatan". Ini kerana saya melihat perkara ini kurang diberi perhatian oleh para da'ie dalam da'wah mereka.Tapi tak mengapa, dalam artikel ini,saya akan memberikan gambaran umum tentang perkara tersebut.

seperti yg dinyatakan oleh Syaikul Islam Ibn Taimiyah, syaitan menyesatkan manusia melalui 2 jalan.Yang pertama, dengan cara melalaikan manusia daripada tanggungjawab agama,Yang KeDua, menghasut manusia supaya melampau dalam beragama.Memang ramai orang yg apabila berda'wah,mereka akan menumpukan pada usaha mengembalikan orang2 yang lalai kepada agama,tetapi jarang sekali mereka menyeru manusia supaya bersederhana dalam agama.Sesungguhnya jalan yg ditunjuki oleh Nabi s.a.w ialah yang tengah2.Tidak ia dikurangi dan tidak pula ia dilebihi.itulah jalan Islam. Jalan yang diredhai oleh Allah. Mungkin ada yang kebingungan apabila saya mengatakan tentang "melebih2 dalam beragama".Melebih2 dalam agama secara umumnya adalah kita melakukan sesuatu perkara lebih lagi daripada apa yg ditunjuki oleh Nabi s.a.w.Misalnya,dalam solat,perkara bid'ah seringkali dilihat berlaku dalam masyarakat.Bid'ah menurut al-imam as-syatibi dalam al-i'tisam bermaksud, "satu istilah untuk satu jalan dalam agama yang direka2, yang mana ia menyerupai syariat. Tujuan mengamalkannya adalah untuk berlebih2 dalam beribadah kepada Allah Subhanah."Jadi,seseorang itu dikatakan berlebih2 dalam ibadah jika dia mengamalkan bid'ah kerana ia membelakangi sunnah Nabi s.a.w dan melebihi baginda dalam ibadah.Contohnya,berzikir beramai2 slpas solat.Lihat sahajalah di Masjidil Haram.Fikir2kanlah mengapa mereka tidak ada berzikir bersama2 selepas solat.Tidak dinafikan, berzikir beramai2 slpas solat memang menjadi ikutan ramai.Ia memang satu jenis ibadah "jadi-jadian" yang diminati. Kita tidaklah ingin menyalahkan sesiapa,kerana kita tahu hanya Allah lah sahaja yang mengetahui isi hati setiap hambanya.Mungkin mereka melakukan itu kerana mereka tidak tahu,mungkin juga mereka bimbang diperkatakan yang bukan2 oleh masyarakat. Semoga Allah mengampuni mereka semua.
*pada post yg akan datang,saya akan membentangkan fatwa2 ulama' tentang az-zikrul jama'ie(berzikir beramai2)
Gambar hiasan...

Oleh itu,dalam berdakwah,kita juga perlu menumpukan usaha mengembalikan mereka kepada kesederhanaan beragama. Banyak lagi bid'ah yg berlaku dalam kalangan masyarakat kita jika diteliti, seperti membuat bubur 'asyura pada 10 muharram,membaca yasin 3 kali pada malam nisfu sya'ban, kenduri arwah dll,cuma kita ingin mengambil pendekatan bersederhana dalam menegurnya.

PERHATIAN
....di sini saya ingin menjelaskan beberapa perkara yang kabur tentang ini:

a)sesetengah pihak apabila kita berda'wah kepada mereka tentang ini,mereka tidak menyukainya. Mereka mengatakan bahawa sepatutnya perkara ini tidak patut disebarkan kerana ia akan memecah-belahkan ummat. Wahai saudara,sesungguhnya ummat Islam tidak akan berpecah jika mereka kembali kepada sunnah kerana itulah sumber penyatuan ummat.
Sabda Nabi s.a.w:"Sesungguhnya barangsiapa di antara kamu yang hidup pada zaman selepasku, maka dia akan menyaksikan banyak perselisihan,maka hendaklah kamu berpegang pada sunnahku dan sunnah khulafa' ar-rashidin yang diberi petunjuk"(H.R al-Hakim-sahih)

b)Ada juga yg berkata "takkanlah semua imam di masjid tu salah kot.tak kan diorang tak tau" atau "takkanlah mufti2 di Malaysia ni semua tak tau". Kita sebenarnya tidak mahu mengambil pendekatan menyalahkan orang atau merendah2kan orang lain. Cuma saya ingin mengajak kita semua kembali kepada al-Quran dan Hadith. Sesiapa pun yang tinggi ilmunya di dunia ini,jika mereka ternyata bercanggah dengan naqal al-Quran dan Hadith wajar diketepikan. Kata Imam Malik r.a, "setiap manusia itu diterima dan ditolak percakapannya melainkan Nabi s.a.w yang ma'sum". Ternyata sekali pandangan ulama2' maujtahidin yg mu'tabar dari salaf hingga khalaf,bahawa mereka mengingkari perkara2 bid'ah ini.

c)Ada juga yang mengatakan, "perkara ini terbuka kepada banyak pendapat,jadi biarlah mereka mengamalkannya".Nasihat saya:

1-Cuba nyatakan siapakah ulama' yang menyatakan bahawa boleh mengamalkan perkara bid'ah tersebut(cth;zikir beramai2).Jika ada,adakah dia itu ulama mujtahid yang benar2 layak mengistibat hukum ataupun cuma memegang jawatan2 tertentu dalam agama.

2-Jika ada seperti yg dinyatakan di atas dan jika kita mampu,cuba melihat pada dalil yg dikemukakannya dan buat perbandingan dengan pendapat para ulama' salaf.Jika anda betul2 tidak mampu meneliti dalil2 mereka, dan tidak terzahir kepada anda apa2pun kesalahan dalam pendapat mereka,maka anda diharuskan bertaqlid kepada mana2 ulama' mujtahid yang anda yakin benar.Dengan syarat,ia tidak dipengaruhi oleh adat dalam masyarakat anda semata2.

Jika perkara2 di atas telah dilakukan,berserahlah pada Allah akan apa yg anda lakukan.

d)Ada juga yang menyatakan "engkau cakap ulama' tu x betol,engkau lagi pandai dari diorang ke?!?!"...Ya akhi,bukan itu yg dimaksudkan. Perkara yang kita sampaikan ini pun bukanlah kita sendiri yang memandai2. Ini ialah berdasarkan pemerhatian dan penilaian kami terhadap pendapat para ulama'.

Itulah beberapa senario yang saya pernah hadapi dalam usaha saya ini. Saya bukanlah seorang yg berilmu tinggi,cuma saya menyampaikan apa yang disampaikan oleh Nabi s.a.w.Mungkin juga silapnya daripada saya sendiri kerana gagal menggunakan pendekatan yang baik. Jadi,saya menyeru kepada semua sahabat yang dikurniakan oleh Allah tentang ilmu ini,da'wahlah kepada rakan anda.JIka anda sudah cukup dalil bahawa az-zikrul jama'ie itu salah,maka sebarkanlah.Jika anda tahu bahawa bacaan talkin itu salah maka sebarkanlah.Dan jika kita masih belum mampu menyampaikannya kepada masyarakat,sampaikanlah ia kepada rakan2 anda.atau paling tidak pun,dakwah melalui amalan.

Jadi,tidak timbul persoalan bahawa kita tidak boleh menyebarkan perkara ini kerana ia juga sebahagian daripada da'wah.Akhir kalam,segala yg baik datangnya daripada Allah,yang buruk juga daripada Allah tetapi diri yg lemah inilah yg disandarkan padanya.,Wassalam.....

*maaf kerana isi yg kurang detail dan quotation drpd Nabi s.a.w dan ulama' yg tidak lengkap.Penulis tidak sempat untuk merujuk pada mana2 bahan rujukan ketika menulis artikel ini.

No comments:

Post a Comment