Friday, August 13, 2010

Wallahualam...ini ialah fatwa Dr.Yusuf al-Qaradhawi....Allah dan Rasulnya lebih mengetahui...


Yang berikut ialah sedikit perkara penting yang saya salin sendiri berdasarkan fatwa Dr.Yusuf al-Qaradhawi tentang hukum berjabat tangan dengan lain jantina yang bukan mahram seperti yang saya baca dalam bukunya, ’Fatwa-fatwa Kontemporari al-Qaradhawi’:
Kata-kata Yusuf al-Qaradhawi:
Sebelum memasuki pembahasan dan diskusi ini,saya ingin mengeluarkan dua buah gambaran dari lapangan perbezaan pendapat ini,yang saya percaya bahawa hukum kedua gambaran itu tidak diperselisihkan oleh fuqaha’-fuqaha’ terdahulu,menurut pengetahuan saya.Kedua gambaran itu ialah:


Pertama
Diharamkan berjabat tangan dengan wanita apabila disertai dengan syahwat dan taladzudz(berlazat-lazat) dari salah satu pihak,lelaki atau wanita(kalau keduanya dengan syahwat sudah tentu lebih terlarang lagi) atau dibelakang itu dikhuatiri akan terjadinya fitnah,menurut dugaan yang kuat.Ketetapan diambil berdasarkan hipotesis bahawa menutup jalan menuju kerosakan itu adalah wajib.lebih-lebih jika telah nampak tanda-tandanya dan tersedia sarananya.
Kedua
Dibolehkan berjabat tangan dengan wanita tua yang sudah tidak punya ghairah terhadap lelaki, demikian pula dengan anak-anak kecil yang belum mempunyai shahwat terhadap lelaki.kerana berjabat tangan dengan mereka itu aman dari sebab-sebab fitnah.Begitu pula bila si lelaki sudah tuadan tidah punya ghairah terhadap wanita.
Hal ini didasarkan pada riwayat dari Abu Bakar r.a bahawa beliau pernah berjabat tangan dengan beberapa orang wanita tua, dan Abdullah bin Zubair mengambil pembantu wanita tua untuk merawatnya,maka wanita itu mengusapnya dengan tangannya dan membersihkan kepalanya dari kutu.
Hal ini sudah ditunjuki oleh al-Quran dalam membicarakan perempuan-perempuan tua yang telah berhenti dari haid dan mengandung dan tiada ghairah terhadap lelaki,di mana mereka diberi keringanan dalam beberapa masalah pakaian yang tidak diberikan kepada yang lain.(Lihat Surah an-Nur:60).
Dikecualikan pula lelaki yang tidak memiliki ghairah terhadap wanita dan anak-anak kecil yang belum muncul hasrat seksualnya.Mereka dikecualikan dari sasaran larangan terhadap wanita-wanita mukminah dalam hal menampakkan perhiasan. (Lihat surah an-Nur:31)

Tema pembicaraan
Dua perkara di atas ialah yang disepakati oleh para ulama’.Yang menjadi tema perbincangan beliau ialah golongan-golongan selain daripada kedua-dua kelompok tadi.Beliau mengemukakan sebuah hadis untuk diperbincangkan.Hadithnya berbunyi begini, “Sesungguhnya ditusuknya kepala salah seorang di antara kamu dengan jarum besi itu lebih baik daripada ia menyentuh wanita yang tidak halal baginya.”Hadith ini diriwayatkan oleh Thabrani dan Baihaqi dari Ma’qil bin Yasar.Menurut beliau,ada beberapa hal yang perlu diperhatikan berkenaan dengan pengambilan hadith ini sebagai dalil:
1. Kesahihannya diragui
2. Fuqaha’ Hanafiah dan sebahagian fuqaha’ hanafiah mengaitkan pengharaman tidak boleh ditetapkan kecuali dengan dalil yang qath’I yang tidak ada kesamaran padanya.
3. Andaikata diterima bahawa hadis itu sahih,maknanya kurang jelas.Perkataan “menyentuh” itu cumalah kinayah(kiasan).Ia tidak bermaksud menyentuh kulit tanpa syahwat tetapi maksud “menyentuh” dalam hadith ialah tidakan-tindakan dalam kategori jimak,seperti mencium,memeluk,dan lain-lain yang merupakan pendahuluan bagi jimak .Seperti dalam surah Ali Imran,ayat 47, “Betapa mungkin aku mempunyai anak,padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang lelaki pun”.Oleh itu,perkataan al-mass atau al-lams ketika digunakan dalam konteks lelaki dan perempuan tidaklah dimaksudkan semata-mata bersentuhan kulit biasa tetapi yang dimaksudkan ialah mungkin jimak atau pendahuluannya seperti memeluk,mencium dan sebagainya yang merupakan sentuhan disertai syahwat dan kelazatan.Ibnu Abbas dan sebahagian sahabat berkata, “Allah itu Pemalu dan Maha Mulia. Ia membuat kinayah untuk sesuatu sesuai dengan yang Ia kehendaki.”

Dr Yusuf al-Qaradhawi mengatakan bahawa beliau telah berusaha mencari dalil yang memuaskan yang secara tegas mengharamkan persentuhan kulit antara lelaki dan perempuan tetapi tidak juga ditemui.
Tambahan pula,ada hadith sahih yang diriwayatkan oleh Sahihain(sahih Bukhari dan Muslim) dan kitab-kitab sunan bahawa Nabi S.A.W tidur siang hari di rumah bibik Anas yang bernama Ummu Haram dengan meletakkan kepala beliau di pangkuan Ummu Haram, dan Ummu Haram membersihkan kepala Baginda daripada kutu.Al-Hafiz Ibnu Hajar menjelaskan bahawa hadith ini membolehkan tetamu tidur siang di rumah orang lain(tuan rumah) dengan memenuhi pensyaratannya, seperti dengan adanya izin dan aman dari fitnah, dan bolehnya wanita asing(bukan isteri) melayani tetamu dengan menghidangkan makanan,menyediakan keperluannya dan sebagainya.Ummu Haram bukan mahram pun dengan nabi S.A.W.Walaubagaimanapun,beliau ialah seorang yang rapat dan mempunyai hibungan yang erat dengan Nabi S.A.W.Ad-Dimyati berkata, “Hadith ini tidak menunjukkan bahawa terjadinya khalwat antara Nabi S.A.W dengan Ummu Haram, kemungkinan pada waktu itu disertai oleh anak,pembantu,suami, atau pendamping.


PENILAIAN SEMULA
Pada hakikatnya,perbahasan al-Qaradhawi tentang permasalahan ini sangat panjang, tetapi saya cuma memetik beberapa ulasan yang saya rasakan perlu untuk kita mudah memahaminya.Daripada perbahasan beliau,yang berikut ialah kesimpulan yang beliau kemukakan:
Yang mantap di hati saya ialah bahawa semata-mata bersentuhan kulit tidaklah haram. Apabila didapati sebab-sebab yang menjadikan percampuran(pergaulan) seperti yang terjadi antara Nabi S.A.W dengan Ummu Haram serta aman dari fitnah bagi kedua belah pihak, maka tidak mengapalah berjabat tangan antara lelaki dan perempuan apabila diperlukan,seperti ketika datang dari perjalanan jauh,seorang kerabat lelaki berkunjung kepada kerabat wanita yang bukan mahramnya atau sebaliknya, seperti anak anak perempuan sepupu,atau anak perempuan bibik atau isteri sepupu, dan sebagainya, lebih-lebih lagi jika pertemuan itu setelah lama tidak berjumpa.

Dalam penutup pembahasan ini,ada dua hal yang perlu saya(al-Qaradhawi) tekankan:

Pertama
Berjabat tangan antara lelaki dan perempuan itu hanya dibolehkan apabila tidak disertai dengan syahwat serta aman dari fitnah. Apabila dikhuatiri terjadi fitnahterhadap salah satunya(apatah lagi kedua-duanya)maka keharaman berjabat tangan tidak diragukan lagi.
Bahkan seandainya kedua syarat ini tidak dipenuhi,iaitu tiada syahwat dan tiada fitnah,meskipun berjabat tangan dengan mahramnya juga adalah haram.
Bahkan seandainya berjabat tangan dengan anak kecil pun haram hukumnya jika kedua syarat itu tidak dipenuhi.

Kedua
Hendaklah berjabat tangan itu atas keperluan sahaja,iaitu dengan kerabat atau besan yang terjadi hubungan yang erat dan akrab di antara mereka; dan tidak baik hal ini diperluas kepada orang lain, demi membendung pintu kerosakan, menjauhi syubhat,mengambil sikap hati-hati dan meneladani Nabi S.A.W.Tidak ada riwayat yang kuat yang menyebutkan bahawa beliau pernahberjabat tangan dengan wanita yang lain (bukan kerabat atau tidak mempunyai hubungan yang erat)
~TAMAT PERBAHASAN AL-QARADHAWI~

Tujuan saya memaparkan artikel ini bukanlah untuk menyebar2kan dn menggalakkn anak muda-mudi bersentuhan kulit lelaki dn perempuan,ataupun untuk mengelirukan insan tetapi ia adalah untuk mengingatkn kita agar kita tidak sewenang2nya mengharamkan apa yg tidak diharamkn oleh Allah dan Rasulnya.Apa yang dihalalkn Allah itu halal,dan apa yg diharamkan Allah itu haram.Dan apa yg didiamkannya itu dimaafkan.terimalah kemaafan dari Allah.Sesungguhnya Allah tidak lupa akan satu perkara pun.Cume yg jelas keharamannya ialah dua org yg bersentuhan kerana nafsu syahwat.Apabila disyaki lelaki dn wanita bersentuhan kulit secara syahwat(cth,dating,pastu brpegangan tangan),patut dicegah untuk membendung pintu kemungkaran.Wallahu'alam...

1 comment: