Wednesday, May 12, 2010

KHALIFAH UMAR BIN ABDUL AZIZ


Assalamualaikum w.b.t...dalam lipatan sejarah,telah banyak tokoh-tokoh ternama dalam kalangan para ulama' ahlussunnah waljama'ah yang telah memberikan sumbangan yang sangat besar dalam mengembangkan ajaran dan pengaruh Islam di muka bumi.Mereka ini telah banyak memperbaharui agama Islam dari segi pemahaman dan cara berfikir umat Islam supaya berlandaskan Al-Quran dan Sunnah.Sesungguhnya,kisah kehidupan mereka ini boleh dijadikan tauladan dan pedoman kepada setiap diri kita.Adalah lebih untuk kita menjadikan kisah kehidupan mereka sebagai pencetus semangat dakwah Islamiah lebih dari kita menjadikan artis2 mahupun pemain2 bola sepak sebagai idola.Berikut adalah sedikit biodata seorang khalifah terkenal pada zama pemerintahan bani Umayyah.

Nama : Abu Jaafar Umar bin Abdul Aziz bin Marwan bin Hakam
Nama Ibu : Laila binti 'Asim bin Umar bin Al-Khatab
T/Lahir : 61H
Umur : 39 tahun
Tarikh M/Dunia : 101H
Jawatan : Khalifah Ke 6 Bani Umaiyyah
Tarikh Lantikan : Safar 99H @ 717M
Lama Berkhidmat : 2 tahun 5 bulan

Cucu kepada Saidina Umar ini telah dilantik menjadi khalifah selepas kematian sepupu beliau iaitu khalifah Sulaiman.Dalam masa pemerintahannya yang hanya selama 2 tahun 5 bulan,beliau telah melaksanakan pelbagai sumbangan.Antaranya ialah:

- menghapuskan cacian terhadap Saidina Ali b Abu Thalib dan keluarganya yang disebut dalam khutbah-khutbah Jumaat dan digantikan dengan beberapa potongan ayat suci al-Quran
- merampas kembali harta-harta yang disalahgunakan oleh keluarga Khalifah dan mengembalikannya ke Baitulmal
-memecat pegawai-pegawai yang tidak cekap, menyalahgunakan kuasa dan pegawai yang tidak layak yang dilantik atas pengaruh keluarga Khalifah
- menghapuskan pegawai peribadi bagi Khalifah sebagaimana yang diamalkan oleh Khalifah terdahulu. Ini membolehkan beliau bebas bergaul dengan rakyat jelata tanpa sekatan tidak seperti khalifah dahulu yang mempunyai pengawal peribadi dan askar-askar yang mengawal istana yang menyebabkan rakyat sukar berjumpa.
-Mengambil berat akan kebajikan rakyat miskin sehingga pernah menaikkan gaji buruh sama taraf dengan gaji pegawai kerajaan.

Sesungguhnya,keadilan yang beliau perjuangan adalah menyamai keadilan di zaman datuknya, Khalifah Umar Al-Khatab ! yang sememangnya dinanti-nantikan oleh rakyat yang selalu ditindas oleh pembesar yang angkuh dan zalim sebelumnya.

Di samping jasanya yang besar,banyak juga para sahabat dan tokoh2 Islam memuji keluhuran budi pekertinya.Antaranya ialah,

1) At-Tirmizi meriwayatkan bahawa Umar Al-Khatab telah berkata : "Dari anakku (zuriatku) akan lahir seorang lelaki yang menyerupainya dari segi keberaniannya dan akan memenuhkan dunia dengan keadilan"
2) Dari Zaid bin Aslam bahawa Anas bin Malik telah berkata : "Aku tidak pernah menjadi makmum di belakang imam selepas wafatnya Rasulullah SAW yang mana solat imam tersebut menyamai solat Rasulullah SAW melainkan daripada Umar bin Abdul Aziz dan beliau pada masa itu adalah Gabenor Madinah"
3) Al-Walid bin Muslim menceritakan bahawa seorang lelaki dari Khurasan telah berkata : "Aku telah beberapa kali mendengar suara datang dalam mimpiku yang berbunyi : "Jika seorang yang berani dari Bani Marwan dilantik menjadi Khalifah, maka berilah baiah kepadanya kerana dia adalah pemimpin yang adil"." Lalu aku menanti-nanti sehinggalah Umar b. Abdul Aziz menjadi Khalifah, akupun mendapatkannya dan memberi baiah kepadanya".
4) Qais bin Jabir berkata : "Perbandingan Umar b Abdul Aziz di sisi Bani Ummaiyyah seperti orang yang beriman di kalangan keluarga Firaun

Tetapi,saya fikir satu pengiktirafan yang terbesar terhadapnya ialah beliau telah diiktiraf dan diakui oleh para ulama' sebagai pembaharu agama atau mujaddid agama.

Dari Abu Hurairah dalam sebuah hadith sahih,beliau berkata bahawa Rasulullah bersabda:
“Sesungguhnya Allah akan mengutus (menghadirkan) bagi umat ini (umat Islam) orang yang akan memperbaharui (urusan) agama mereka pada setiap akhir seratus tahun”

Yang berikut ialah pengakuan imam Ahmad Bin Hanbal rahimahullahuta'ala sendiri:
“Sesunguhnya Allah akan menghadirkan bagi umat manusia, pada setiap akhir seratus tahun orang yang akan mengajarkan kepada mereka sunnah-sunnah Rasulullah r (yang banyak telah ditinggalkan manusia) dan menghilangkan/memberantas kedustaan dari (hadits-hadits) Rasulullah r. Kemudian kami melihat (meneliti sejarah), maka (kami dapati pembaharu) pada akhir seratus tahun pertama (hijriyah) adalah ‘Umar bin ‘Abdil ‘Aziz, dan (pembaharu) pada akhir seratus tahun kedua adalah imam asy-Syafi’i.

Di sini dapat kita lihat bahawa amatlah besar jasa dan pengorbanan beliau dalam mengembangkan daakwah Islamiah dan ianya adalah semata-mata untuk mendapat keredhaan dan rahmat Allah.Akhir kata,segunung pengharapan dari hamba Allah yang hina ini supaya Allah mengampunkan saya dan supaya tuan2 memaafkan saya jika terdapat kesilapan dalam bertutur dan berkata.Wallahu'alam...Barakallahufiikum Insyaallah..Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment