Tuesday, May 4, 2010

PENGENALAN

Assalamualaikum...Alhamdulillah,segala puji bagi Allah.Selawat dan salam ke atas baginda kekasih Allah yg amanah,dan ke atas ahli keluarga baginda dan para sahabat sekaliannya.

Yang pertama sekali,ingin saya mengucapkan setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat Allah s.w.t kerana dengan rahman dan rahimnya dapatlah saya membuka akaun blog ini.Semoga dengan usaha saya yang kerdil ini dapatlah saya meneruskan kelangsungan usaha dakwah Islamiah yang sekarang ini sedang giat disebarkan oleh para da'i yang dirahmati Allah.Saya berharap agar usaha saya ini dipandang oleh Allah di akhirat kelak sebagai satu sebab untuk saya ditempatkan di syurga Allah yang indah dan permai.


Nama "Tajdid Iman" saya pilih sebagai mengingatkan diri saya agar sentiasa cuba untuk memperbaharui iman.Sesungguhnya iman kita sebagai manusia akan sentiasa berubah-ubah.Jadi ia menjadi satu kemestian untuk kita membetulkan kembali keadaan iman kita yang mungkin terdapat serba-serbi kecacatan tanpa kita sedari.Firman Allah Subhannahu wa Ta’ala: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka (kerananya) dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal, (iaitu) orang-orang yang mendirikan solat dan yang menafkahkan sebahagian dari rezki yang Kami berikan kepada mereka. Itulah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya.”

(Al-Anfal: 2-4).

Penerangan ayat:Di dalamnya terdapat penetapan bertambahnya iman dengan mendengarkan ayat-ayat Allah bagi orang-orang yang disifatkan oleh Allah, yaitu mereka yang jika disebut nama Allah tergeraklah rasa takut mereka sehingga mengharuskan mereka menjalankan perintah dan menjauhi larangannya.Mereka itulah orang-orang yang bertawakkal kepada Allah. Mereka tidak mengharapkan selainNya, tidak menuju kecuali kepadaNya dan tidak mengadukan hajatnya kecuali kepada-Nya. Mereka itu orang-orang yang memiliki sifat selalu melaksanakan amal ibadah yang di syariatkan seperti solat dan zakat. Mereka adalah orang-orang yang benar-benar beriman, dengan tercapainya hal-hal tersebut baik dalam i’tiqad maupun amal perbuatan.


Perkataan "tajdid" dari segi bahasanya bermaksud "mengembalikan sesuatu kepada keadaannya yang sepatutnya".Dalam bahasa Arab, sesuatu dikatakan “jadid” (baru), jika bahagian-bahagiannya masih erat menyatu dan masih jelas.Manakala "iman" dari segi bahasanya bererti "pembenaran hati".Dari segi istilahnya pula,ia bererti "membenarkan dengan hati, mengikrarkan dengan lisan dan mengamalkan dengan anggota badan."Al-Imam As-Syafie rahimahullahuta'ala dalam menerangkan definisi iman ini meriwayatkan ijma' para sahabat, tabi’in dan orang-orang sesudah mereka yang sezaman dengan beliau atas pengertian tersebut:


-“Membenarkan dengan hati” maksudnya menerima segala apa yang dibawa oleh Rasulullah Shalallaahu alaihi wasalam.
-“Mengikrarkan dengan lisan” maksudnya, mengucapkan dua kalimah syahadah, syahadat “Laa ilaha illallahu wa anna Muhammadan Rasulullah” (Tidak ada yang layak disembah melainkan Allah dan bahwa Muhammad adalah utusan Allah).
-“Mengamalkan dengan anggota badan” maksudnya, hati mengamalkan dalam bentuk keyakinan, sedang anggota badan mengamalkannya dalam bentuk ibadah-ibadah sesuai dengan fungsinya. Kaum salaf menjadikan amal termasuk dalam pengertian iman. Dengan demikian iman itu bisa bertambah dan berkurang seiring dengan bertambah dan berkurangnya amal shalih.

Jadi,dapat saya simpulkan bahawa makna "Tajdid Iman" yang ingin saya bawakan di sini ialah "mengembalikan semula wajah iman dalam diri kita kepada yang sepatutnya di miliki oleh setiap mu'min iaitu dengan diyakini dengan hati,diakui dengan lidah dan dizahirkan pula dengan amalan-amalan solih".Oleh itu,dalam usaha untuk memperbaharui iman ini,banyak pendekatan yang boleh dilakukan.Antaranya ialah:


1. Perbanyaklah Menyemak Ayat-ayat Al-Quran

2. Rasakan keagungan Allah dengan mempelajari alam ciptaannya.

3. Carilah Ilmu Syar’i

4. Ikutilah Majlis Dzikr / Ta'lim.

5. Perbanyaklah Amal Solih

6. Lakukan berbagai macam ibadah

7. Hadirkan perasaan takut mati dalam keadaan su’ul khatimah

8. Banyak-banyaklah ingat mati

9. Berinteraksi dengan ayat-ayat yang berkaitan dengan fenomena alam

10. Berdzikirlah yang banyak

11. Perbanyaklah munajat kepada Allah dan pasrah kepada-Nya

12. Tinggalkan angan-angan yang sia-sia

13. Memikirkan Kehinaan Dunia

14. Mengagungkan hal-hal yang terhormat di sisi Allah

15. Menguatkan sikap al-wala’ wal-bara’ap al-wala’ wal-bara’

16. Bersikap Tawadhu (Rendah Hati)

17. Perbanyak amalan hati

18. Sering menghisab diri

19. Berdoa kepada Allah agar diberi ketetapan iman


Oleh itu,Insyaalaah,dalam blog saya ini,saya akan menggunakan pendekatan-pendekatan berikut sebagai usaha untuk saya mengingatkan diri saya dan para pembaca.

Firman Allah s.w.t:وَذَكِّرۡ فَإِنَّ ٱلذِّكۡرَىٰ تَنفَعُ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ

Ertinya:Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman.(Az-Zaariyat:55).

Wallahu'alam...Barakallahufiikum Insyaallah,Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment