Thursday, September 30, 2010

INILAH KAMI, ANAK-ANAK MUDA WARISAN ALI...

Jika disebut sahaja nama Ali,siapa lagi yang tidak kenal..Beliau adalah sepupu kepada Rasulullah s.a.w,anak kepada Abu Thalib dan merupakan anak angkat Nabi s.a.w.Kasih sayang baginda terhadapnya memang tidak berbelah bahagi.Beliaulah kanak-kanak pertama yang memeluk Islam.Sejak kecil lagi,keberanian dan kelantangannya dalam membela perjuangan Rasulullah sudah terselah.Semasa Rasulullah s.a.w mengumpulkan ahli keluarga baginda di bukit Safa untuk menyebarkan Islam kepada mereka,Ali lah yang betah membela perjuangan baginda apabila seruan baginda ditentang oleh bapa saudaranya sendiri,Abu Lahab sedangkan umurnya pada ketika itu cumalah sekitar 8-10 tahun.Lagi,semasa Rasulullah s.a.w hendak berhijrah ke Madinah apabila rumah baginda dikepung oleh pembunuh-pembunuh upahan yang hendak membunuh baginda,Ali lah yang telah menggantikan tempat tidur baginda demi memperdayakan pembunuh-pembunuh tersebut.Sesunggunya Ali adalah seorang remaja yang pandai mengawal keremajaannya,selalu taat kepada Allah dan Rasulnya,yang tidak pernah melanggar perintah,sanggup menerima arahan apa sahaja tanpa rasa takut dan khuatir.Lantaran peristiwa tersebut,Ali telah mendapat sanjungan dan pujian daripada Allah s.w.t dan sanjungan tersebut telah diabadikan dalam firmanNYA:

"Dan antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredhaan Allah, dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hambanya"(Al-Baqarah:207)

Begitu besar sekali pujian Allah terhadapnya.Mana tidaknya,bukan senang hendak mempertaruhkan nyawa sendiri jika pada dirinya tiada IMAN...hanya keimananlah yang menjadi pengukurnya...yang berikut saya paparkan lagi kisah-kisah yang menunjukkan keberanian, kegagahan,pengorbanan dan keilmuan remaja ini...

Kegagahan dan Keberanian
Dalam perang Badar,saidina Ali merupakan salah seorang dari tiga yang dipilih oleh Rasulullah s.a.w mewakili tentera-tentera muslimin dalam perang tanding beradu kekuatan. Dlam perang tanding tersebut, beliau ditakdirkan beradu tenaga dengan al-Walid Bin Utbah.Walaupun ketika itu umurnya masih lagi 20 tahun,dengan mudah beliau dapat mengalahkan lawannya.Hasil daripada kemenangan tersebut, maka bertambahlah moral tentera kaum Muslimin untuk berperang,yang mungkin juga salah satu faktor kemenangan mereka dalam perang Badar.

Dalam perang Khaibar pula, setelah tentera yang dipimpin oleh Abu Bakr dan Umar gagal menembusi benteng tentera Yahudi, maka Rasulullah s.a.w menjanjikan kepada kaum Muslimin bahawa benteng Khaibar akan berjaya ditawan oleh seorang pahlawan yang mencintai Allah dan Rasulnya, serta dia dicintai Allah dan Rasulnya. Baginda berjanji akan menyerahkan panji tentera Islam pada orang yang baginda maksudkan. Maka habislah semua para sahabat tertunggu-tunggu siapakah orang yang dimaksudkan baginda. Mereka begitu mengharap agar mendapat pengiktirafan itu.Siapa yang tidak mahukan pengiktirafan daripada Nabi.Akhirnya,pada keesokan paginya selepas solat Subuh, barulah baginda mengumumkan orang yang dimaksudkannya.Siapa lagi kalau bukan Ali,pemuda yang berbadan tegap dan berwajah tampan itu.

Dalam pertempuran tersebut di Khaibar, beliau telah dicabar berlawan dengan seorang pahlawan gagah Yahudi.Dalam pertandingan pedang antara mereka,perlawanan amat sengit sehingga pada suatu ketika perisai Ali dapat dijatuhkan.Setelah Ali menetak jatuh musuhnya, beliau lalu mengarahkan tentera muslimin menggempur masuk kota Khaibar.Jatuhlah tentera Yahudi di tangan tentera-tentera Allah itu.

Keilmuan

Jika hendak dihitung keimanan, maka keimanan Abu Bakar lah yang paling berat..jika hendak dihitung ketegasan maka Umar lah yang paling tegas..jika hendak dihitung akan kelemah lembutan maka Uthman lah yang terlembut dalam kalangan sahabt..tetapi untuk dibandingkan keilmuan, maka tidak terbanding keilmuan Ali...Beliau ialah seorang yang sangat mahir dalam selok-belok hukum-hakam.Ketika Abu Bakr dan Umar menjadi khalifah,mereka tidak akan memutuskan apa-apa pun dalam sesuatu mesyuarat selagi Ali tidak hadir bersama.Kata Umar, "Ali ialah ahli hukum yang tiada tandingannya,Seandainya Ali tiada di sisi Umar,nescaya Umar akan binasa!" Kelimuan Ali juga diakui oleh saidatina Aisyah. Ali sendiri pernah berkata tentang dirinya sebagai berikut, "Bertanyalah kepadaku! Demi Allah, tiada sesuatu yang engkau ingin bertanya kepadaku, melainkan aku dapat memberitahumu jawapannya. Bertanyalah aku tentang Kitab Allah! Demi Allah, tiada sesuatu ayat yang engkau tanyakan kepadaku, melainkan aku tahu tentang apakah ayat itu! Di manakah ia turun..di waktu malam atau siang..apakah di dataran rendah ataupun di pergunungan..."


Maka begitulah kehebatan Ali...beliau menunjukkan contoh dan suri tauladan yang terbaik buat kita semua para pemuda dan pemudi..Umurnya yang muda tidak menghalangnya untuk menjadi berani..Umurnya yang masih mentah tidak menyekatnya untuk menuntut ilmu. Beliaulah pembela agama Islam. Tidak akan beliau membenarkan sesiapa pun mencemari agama ini. Maka sesiapa yang mencontohinya, merekalah anak2 muda yang disayangi Allah dan RasulNYA...mereka tidak mensia-siakan masa muda mereka dengan perkara yang sia-sia. Masa muda mereka diingati..kudrat mereka disyukuri..mereka membela agama Allah ketika dunia mencercanya...mereka mempertahankan agama Allah ketika dunia menyerangnya..Mereka berjuang menuntut ilmu ketika umat dihina.... maka apa lagilah yang dapat disifatkan akan pemuda-pemuda kesayngan Allah ini...Hanyalah Allah sahajalah yang Maha Adil terhadap anak-anak muda ini...

JIKA DAHULU ISLAM ADA "ALI", jangan bimbang, kerana kini "ISLAM ADA KAMI" Silaplah jika kamu wahai musuh2 Allah mengaggap Umat Islam kini sudah lemah, kerana "ISLAM MASIH ADA KAMI!!!"...kamilah pembela umat ini. Jika kami tidak ditakdirkan berjuang di bumi Palestin, maka kami akan berjuang di sini.. Kami inilah penolong2 Allah...Akan kami hidupkan perjuangan kami di sini...Wahai saudara-saudara kami di Palestin, kami amat mengasihanimu dan sungguh kami tidak meridhai keadaan ini...kamu tidak dapat merasa nikmat menuntut ilmu seperti kami tetapi percayalah, perjuangan kamu itu lebih tinggi nilainya di sisi Allah..JANGAN TAKUT! JANGAN GENTAR! kerana kami di sini sentiasa menyokongmu...akan kami hidupkan perjuangan kami di sini...Akan kami menempuh jalan ilmu, akan kami sebarkan Islam di muka Bumi, Akan kami bersatu mengikat janji..

Wahai Allah, pandanglah kami anak-anak muda ini Ya Allah..Sungguh kami hina, sungguh kami lemah, hanya padamu lah tempat kami bergantung harap...Ampunilah Kami di sepanjang kelalaian kami ini..Hanya ini yang kami mampu perjuangkan Ya Allah..Maka dengan nikmat Islam ini, KAU satukanlah hati2 kami...

Kami mengaku usaha kami tidaklah sehebat saudara kami di Palestine, tidaklah sehebat Ali dan tidaklah sehebat para mujahidin...namun begitu kami membela agama ini dengan kami menuntut ilmu kerana dengan ilmu Islam terbela,kami membela agama ini dengan cara kami menyebarkannya,mudah-mudahan hilanglah kekufuran di muka Bumi, Maka lihatlah....INILAH KAMI.....ANAK-ANAK MUDA WARISAN ALI...









10 comments:

  1. Salam...
    Syukran sahabat atas pembakar semangat ni. Ya, kita lalai kini, insyaALLAH kita bangkita nanti. Jika dahulu Islam ada 'Ali, kini Islam ada kita para pemudi rabbani.. Wallahu Waliyyut Taufiq. Salam perjuangan!!!

    ReplyDelete
  2. Hu3..InsyaAllah...apa maksud rabbani?

    ReplyDelete
  3. Dalam surah Ali-Imran, ALLAH ada menyebut tentang golongan rabbani ni iaitu mereka yang mengajarkan al-kitab dan yang tetap mempelajarinya..Namun tafsir halus ulama' tentang pemuda-pemudi rabbani ialah para pemuda yang sempurna Ilmu agamanya (ad-din)dan sempurna taqwanya pada ALLAH. Tapi, jangan kita jumudkan ilmu agama itu hanya pada tauhid atau yang serungkai dengannya.Bukankah agama itu maksudnya kehidupan? InsyaALLAH, moga kita dikalangan itu..Wallahu Waliyyut Taufiq..

    ReplyDelete
  4. ha..aku dah jumpe..surah ali-Imran ayat 78-80..

    kat bwah ni tafsir sahabat dn ulama' yg ada dlm satu link:

    ii. Ali bin Abi Talib berkata, golongan Rabbani ialah yang mengajar manusia dengan hikmah dan tarbiyah mereka.

    iii. Ibn Abas r.a dan Ibn Jubair berkata, golongan Rabbani ialah ahli fikah yang mengajar manusia.

    iv. Qatadah dan Ata' pula berpendapat, golongan Rabbani ialah ahli fikah yang mempunyai ilmu dan hikmah.

    v. Abu Ubaid berkata: "Aku mendengar seorang lelaki berkata maksud Rabbani adalah ulama yang mengetahui berkenaan halal dan haram, perintah dan larangan".

    vi. Ibn al-Ambari berkata, sebahagian ahli bahasa berpendapat: "Perkataan Rabbani dinisbahkan kepada Rabb, kerana ilmu daripada apa yang ditaati dengannya".

    vii. Al-Maraghi berkata, barang siapa mengajak orang lain menyembah dirinya, bererti dia telah mengajak manusia menjadi penyembah selain Allah SWT, meskipun dia tidak melarang atau menyuruh mereka menyembah Allah SWT.

    viii. Hamka berkata, di dalam ayat ini Rasulullah SAW disuruh menyampaikan kepada manusia hakikat kesetiaan Nabi-nabi termasuk diri baginda sendiri, nabi-nabi yang terdahulu termasuk Nabi Isa a.s.

    ReplyDelete
  5. well done!!
    yeah..inilah kami!!
    insyaALLAH..>_<

    ReplyDelete
  6. salam 'alaika ya mirul..
    mantap...=)..
    teruskan penulisan yang mempunyai roh begini..
    yerk..kamilah warisan itu...
    moge dipermudahkan segala urusan kita semua..
    ameen ya ALLAH..

    ReplyDelete