Sunday, September 26, 2010

"Memuliakan" bukan bermakna "Mensucikan"

Saya adalah seorang yang suka mengkritik.Mungkin memang itu sifat saya.Mungkin juga kerana saya suka memandang sesuatu dari perspektif yang berbeza dengan orang lain.Sesiapa sahaja yang mengenali saya dengan rapat terutamnya "housemate" saya mungkin mereka akan beranggapan bahawa saya ni orang yang kuat "complain".Sampai di Facebook sekalipun,disebabkan sifat saya yang suka mengkritik,ada juga yang tidak puas hati dengan saya.Bukan hanya di facebook,malah di rumah sekalipun saya kerap kali berdebat dengan ayah dan adik saya terutamnya dalam soal hukum-hakam agama. Namun,satu perkara yang saya kata dalam diri,"Aku peduli apa".Kalau nak diikutkan,memang bnyak perkara lagi yang saya nak complain.Tapi disebabkn saya bimbang saya akan menjadi seorang yang hanya tahu melihat kesilapan orang lain,tetapi gagal melihat kesilapan diri maka saya kurangkan. Walaubagaimanapun, saya rasa tidak salah untuk mengkritik selagi terletak pada kadarnya.Jika dalam dunia ini tiada kritikan,tiadalah peluang seseorang itu untuk memperbaiki diri.Dengan syarat,kita tidak mengkritik sehingga terkena batang hidung sendiri.Saya berlindung dengan Allah daripada perkara itu dan tegurlah saya jika saya melakukannya...

Sesiapa yang kenal rapat dengan saya juga mungkin tahu siapa tokoh yang saya sangat sanjungi.Kalau nak kata dalam Malaysia ni,tokoh yang paling saya sanjung inilah dia.Beliau merupakan seorang ulama' di Malaysia.Saya sangat suka mendengar ceramahnya di internet.Malah saya juga gemar membaca buku-bukunya.Saya sangat tertarik dengan kadar ilmu yang Allah kurniakan kepadanya.Dan melalui dialah saya mula berminat untuk banyak mengkaji tentang agama baik dari soal hadith,hukum hakam fiqh dll.Beliau juga saya lihat sealiran pemikiran dengan ulama-ulama terkenal pada zaman dahulu mahupun kini yang diakui ketinggian ilmu mereka sperti Ibn Taimiyah,Ibn Qayyim dan Dr Yusuf Al-Qaradhawi.Saya melihat beliau tidak sama dengan ulama-ulama lain di negara ini.Beliau sangat tegas dan lantang dalam menentang kejumudan pemikiran umat Islam.Mungkin keberanian beliau inilah yang saya ingin contohi.Tidak mengapalah kalau saya tidak menjadi sehebat beliau asalkan saya dapat mengambil serba-sedikit dari sifatnya.Mungkin saya masih belum mampu mengkritik di khlayak ramai disebabkan kecetekan ilmu saya,tetapi InsyaAllah saya boleh mengkritik melalui penulisan.

Mesej yang hendak saya sampaikan di sini ialah,meskipun saya melihat beliau sebagai seorang yang hebat,walaubagaimanapun saya hanya memuliakannya kerana ketinggian ilmunya,bukan mensucikannya.Inilah bezanya "tauqir" dan "taqdis".

"Tauqir" bermaksud "memuliakan".Ia bererti kita memberikan penghormatan kepada seseorang atau sesuatu pihak. Ia berkaitan dengan nilai ketinggian yang ada pada pihak atau individu tersebut. Jika dia pemimpin, atas nilai kepimpinan yang ada padanya. Jika dia ulama, atau ilmuwan maka atas nilai ilmu yang ada padanya. Jika dia orang tua, atas nilai usia dan pengalaman hidup yang dilalui. Demikianlah seterusnya.

"taqdis" ialah "mensucikan".Ia memberi erti menganggap seseorang atau sesuatu itu terpelihara dari sebarang dosa, atau kesalahan. Menganggap ia suci (sacred) bererti apa sahaja yang datang daripadanya adalah benar dan mulia, tidak boleh dipertikaikan lagi.

Kata Imam Malik rahimahullah:
"Setiap manusia itu diterima dan ditolak percakapannya melainkan Nabi s.a.w. yang maksum."

Apabila saya menghormati ulama' tersebut,saya tidak mengambil pandangannya secara membuta-tuli,malah setelah saya mendengarnya saya akan berfikir dan cuba berhujah dalam akal fikiran saya.Pada kebiasannya,beliau akan mengemukan dalil atas setiap apa yang dikatakannya dan saya akan berpegang pada dalil tersebut untuk saya menyampaikannya pada orang lain.jika saya mendapati beliau tidak mengemukakan dalil,saya memahaminya.Mungkin kerana pada masa itu,terlalu banyak soalan yang diajukan dan beliau tidak sempat.Tetapi selagi saya tidak mengetahui dalilnya,saya tidak akan beramal kepadanya.

Apabila saya berbincang dengan sahabat-sahabat saya tentang hukum-hakam agama,ada antara mereka yang apabila berkata mereka menyelitkan perkataan, "eh,tapi ustaz aku cakap macam ni..." atau "eh,ni orang arab tu yang cakap.." atau "eh,tapi dulu ustazah agama aku cakap macam ni.." atau "eh,tapi benda ni dari dulu lagi orang dah buat.."atau "eh,xkan tok imam masjid salah kot.."...dengan ini,sebenarnya mereka telah mensucikan ustaz-ustaz mahupun tok-tok imam mereka tanpa mereka sedar.Siapa pula pula yang nak tahu apa yang ustaz dia kata.Yang kita nak tahu ialah apa yang Nabi s.a.w kata dan ajar.Mana mungkin kita boleh hanya mengiakan kata-kata tok guru kita tanpa dalil.Apabila kata-kata seseorang itu ditentang dengan hujah,maka bersedialah kita untuk menolak kata-katanya sekiranya ternyata dia salah..Hanya yang terlepas dari kesilapan itu ialah Nabi s.a.w yang maksum..

Walaubagaimanapun, menurut jumhur ulama', bagi orang awam kita dibolehkan dan diharuskan 'bertaqlid"(mengikut sesuatu tanpa tahu sebabnya)..tetapi ia hanya dibolehkan jika kita bertaqlid kepada ulama'2 yang ahli, iaitu orang yang pakar dalam sesuatu bidang ilmu..seperti contoh,Imam As-Syafi'e,Imam Ahmad,Imam Malik,Imam Hanafi dan kalau pada hari ini Dr.Yusuf Al-Qaradhawi dll..bukan bertaqlid kepada ustaz-ustaz mahupun tok-tok imam di kampung kita.kalau ulama'2 di Malaysia ini,pandai-pandailah kita menilai ulama' mana yang ahli.

Maha benar firman Allah,

"Oleh itu bertanyalah kamu kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui"(An-Nahl:43)

Wallahualam..minta maaf jika ada yang tersinggung..
Teguran dari seorang sahabat..

No comments:

Post a Comment